پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری s

ادمین ایرانیان کنسول چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 07:11
پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری s
پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری s
پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری s جزو محبوب ترین کنسول های گیمینگ به شمار می آیند که توسط دو کمپانی مختلف تولید شده اند.

پلی استیشن 5 که آخرین نسخه از کنسول های بازی شرکت سونی است، طرفداران خاص خود را دارد. ایکس باکس سری s نیز همانند سایر نسخه های کنسول های بازی کمپانی مایکروسافت توانسته تا همپای کنسول های سونی به رقابت بپردازد. حال این سوال پیش می آید که کدام یک از این دو کنسول بازی، گزینه ای مناسب برای گیمینگ به شمار آمده و ارزش خرید دارد. به همین جهت در ادامه به بررسی ویژگی های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری s پرداخته و قابلیت های آن ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

 

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری s

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری s

 

مقایسه ویژگی های ظاهری

کمپانی سونی برای تولید کنسول بازی پلی استیشن 5 همان روند قبلی را ادامه داده و این کنسول را در چند نسخه طراحی و تولید کرده است. پس به صورت کلی می توانیم این کنسول را به دو نسخه اصلی استاندارد و دیجیتال تقسیم بندی کنیم. این دو نسخه پلی استیشن 5 از لحاظ ظاهری کاملا مشابه یکدیگر بوده و تنها تفاوت آن ها به نحوه استفاده از بازی ها در کنسول مرتبط می شود. به شکلی که در نسخه دیجیتال لازم است تا بازی ها را بارگیری کرده و این نسخه فاقد دیسک درایو فیزیکی است. اما نسخه استاندارد این کنسول دارای دیسک درایو فیزیکی بوده و می توانید به واسطه دیسک بازی ها، آن ها را اجرا نمایید.

همچنین دیسک درایوی که در کنسول پلی استیشن 5 استفاده شده است، علت تفاوت ابعاد این دو نسخه است. پس طبیعی است که ابعاد نسخه استاندارد این کنسول، کمی بزرگتر از نسخه دیجیتال خواهد بود. این کنسول با رنگ سفید طراحی و تولید شده است و با نوار مشکی رنگ که در وسط آن قرار گرفته، ظاهری بسیار جذاب دارد. در قسمت جلوی پلی استیشن نسخه ۵ از پورت های USB_A و USB-C استفاده شده است. همچنین در پشت این کنسول درگاه های برای پورت های شبکه، HDMI و دو پورت دیگر USB_A تعبیه شده است. این کنسول سونی را می توانید هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی در جای خود قرار دهید.

پلی استیشن 5

پلی استیشن 5

 

ایکس باکس سری S با ظاهری ساده تر طراحی و تولید شده است. این کنسول نیز با رنگ سفید طراحی شده و بر روی بدنه سفید رنگ آن، یک فن با رنگ مشکی تعبیه شده است. ابعاد این دستگاه 65*151*27 میلی متر بوده و این دستگاه وزنی معادل ۹۳/۱ کیلو گرم دارد. به طور کلی می توان گفت که ایکس باکس سری S نسبت به سایر کنسول ها ابعاد کوچکتری داشته و حمل و نقل و جابجایی آن بسیار راحت خواهد بود. این کنسول را نیز می توانید هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی در جای خود قرار داده و از آن استفاده نمایید.

ایکس باکس سری s

ایکس باکس سری s

 

مقایسه مشخصات فنی

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری S از لحاظ مشخصات فنی و سخت افزاری شباهت زیادی به یکدیگر خواهند داشت.  در ادامه ویژگی های فنی این دو کنسول را به یکدیگر مورد مقایسه قرار می دهیم.

 کنسول بازی پلی استیشن 5 به شکلی تولید شده است که از یک رم ۱۶ گیگابایتی از نوع GDDR6 استفاده می کند. این کنسول قادر است بازی ها را در یک حافظه ذخیره سازی با ظرفیت 825 گیگابایت ذخیره نماید که از نوع SSD می باشد. رزولوشن خروجی از این کنسول 4K بوده و کاربران آن می توانند با بهترین کیفیت بازی های مورد نظر خود را اجرا نمایند. کمپانی سونی برای این کنسول از پردازنده مرکزی استفاده کرده است که از فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز برخوردار بوده و قدرتی معادل ۱۰.۲۸ ترافلپس دارد.

ایکس باکس سری S توان ارائه خروجی تصویر با رزولوشن p1440 را خواهد داشت. این کنسول با استفاده از یک رم ۱۰ گیگابایتی طراحی و تولید شده است که ۸ گیگابایت آن قابل استفاده خواهد بود. کمپانی مایکروسافت برای این کنسول حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته است که می توان آن را به یک ترابایت نیز ارتقا داد.

همان طور که در مشخصات فنی مشخص است، کنسول بازی پلی استیشن 5 نسبت به کنسول مایکروسافت برتری محسوسی دارد. این برتری را می توان در خروجی تصویر، حافظه ذخیره سازی، رم و سایر ابعاد این کنسول مشاهده کرد. تنها شباهت این کنسول ها به پردازنده هشت هسته ای مربوط می شود که برای آن ها در نظر گرفته شده است: البته در این مورد هم فرکانس پردازش پردازنده ها با یکدیگر تفاوت داشته و کنسول سونی از قدرت پردازشی کمتری برخوردار خواهد بود.

 

مقایسه قیمت ایکس باکس سری S و پلی استیشن 5

قطعا قیمت کنسول بازی یکی از موارد تاثیر گذار برای خرید به شمار می آيد. پس لازم است پس از ویژگی های ظاهری و مشخصات فنی این دو کنسول، قیمت آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم، کنسول بازی ایکس باکس سری S در بین کنسول های بازی، به عنوان کوچکترین کنسول شناخته می شود. در زمینه قیمت نیز این موضوع صدق می کند و این کنسول به عنوان ارزان ترین کنسول بازی در بین کنسول های کمپانی های مختلف شناخته می شود. البته با توجه به نکاتی که پیرامون مشخصات فنی و ظاهری این کنسول مطرح شد، این موضوع خیلی دور از ذهن نیست.

کمپانی مایکروسافت در زمان عرضه این کنسول بازی، برای آن قیمتی معادل ۳۰۰ دلار دلار را در نظر گرفته است. از طرفی دیگر کمپانی سونی کنسول بازی پلی استیشن 5 را با قیمت ۳۹۹ دلار برای نسخه دیجیتال و ۴۹۹ دلار برای نسخه استاندارد عرضه کرده است. البته طبیعی است که با گذشت زمان این قیمت ها دستخوش تغییر می شود. اما به صورت کلی نسبت قیمت این دو کنسول حفظ خواهد شد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به بررسی های انجام شده و نکات مطرح شده، کنسول پلی استیشن 5 از لحاظ فنی نسبت به ایکس باکس سری S برتری داشته و در همین راستا با قیمت بالاتری نیز عرضه شده است. اما قطعا هر دوی این کنسول ها توان اجرایی بالایی داشته و می توانند تجربه خوبی از اجرای بازی ها را برایتان به ارمغان آورند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد