کنسول بازی یا کامپیوتر گیمینگ؟

ادمین ایرانیان کنسول پنجشنبه 5 آبان 1401 - 22:34
کنسول بازی یا کامپیوتر گیمینگ؟
اگر علاقه مند به بازی های ویدئویی باشید، احتمالا بر سر این دو راهی قرار گرفته اید که کنسول بازی برای گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر.

این سوال معمولا مغز اکثر گیمر ها را اشغال می سازد، مخصوصا اگر با فناوری های مورد استفاده در کنسول های بازی و همچنین سخت افزار به روز کیس های گیمینگ آشنایی داشته باشید. با ما همراه باشید تا با یکدیگر این موضوع را بررسی کنیم که کنسول های بازی برای خرید مناسب می باشد یا کیس گیمینگ.

کنسول بازی یا پی سی

کنسول بازی یا پی سی

نبرد بین کامپیوتر های شخصی و کنسول های بازی همواره در دهه های گذشته ادامه داشته است. در این نبرد گیمر ها به چند دسته تقسیم شده اند که برخی از آن ها کامپیوتر های گیمینگ را گزینه ی مناسبی برای بازی میداند و برخی دیگر کنسول های بازی را ترجیح می دهند. البته برخی از افراد هستند که هر دو گزینه را برای گیم مناسب می دانند. حال سوال اینجاست که کدام یک گزینه بهتری برای بازی می باشد؟

کنسول های بازی

اگر به سال های گذشته نگاهی داشته باشید، متوجه خواهید شد که نبرد بین شرکت های سازنده کنسول های بازی نسبت به الان پیچیده تر و سخت تر بوده است. اما باید گفت که در اشتباه هستید. با اینکه در گذشته تعداد شرکت های سازنده کنسول های بازی بیشتر بود، اما رقابت در گذشته به مراتب نزدیک تر بوده است و شاهد هستیم که مایکروسافت و سونی برای رقابت کردن با یکدیگر هزینه های زیادی را پرداخت کرده اند.

در واقع سرمایه گذاری این دو شرکت تنها برای ساخت لوازم جانبی یا امکانات ویژه خلاصه نخواهد شد. مایکروسافت و سونی علاوه بر خرید استودیو های مختلف، سرویس های گوناگونی را نیز ارائه می دهند مه هر گیمری برای استفاده از این خدمات وسوسه خواهد شد.

نبرد این دو شرکت برای ارائه کردن سخت افزار بهتر پس از معرفی کردن پلی استیشن 4 پرو و همچنین ایکس باکس وان ایکس وارد مرحله جدیدی شد و پس از منتشر شدن ایکس باکس سری اس و کنسول بازی پلی استیشن 5 شاهد بودیم که این دو شرکت برای رقابت کردن با یکدیگر خرید های زیادی را انجام دادند.

در این میان باید گفت رقابت میان رقابت این دو شرکت غول تا حد زیادی به نفع گیمر های کامپیوتر می باشد زیرا مایکروسافت سرویس ها و خدمات خود را علاوه بر کنسول های بازی برای کامپیوتر نیز منتشر می کند و همچنین سونی عناوین منحصر به فرد خود را با تاخیر برای پی سی نیز منتشر می کند.

 

اجرای بازی روی کنسول های بازی بهتر است یا PC

اگر به سخت افزار کنسول های بازی نگاهی داشته باشیم و همچنین کیس های بازی را مد نظر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که کامپیوتر ها سخت افزار قدرتمند تری دارند. سخت افزار قدرتمند این اجازه را می دهد که بازی ها در گرافیک بالاتر و فریم ریت بیشتری اجرا شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر چی سخت افزار بهتر باشد باید هزینه ی بیشتری را نیز بپردازید. در واقع شما برای بالا رفتن فریم ریت بازی و همچنین افزایش هر بخش از تنظیمات گرافیک باید هزینه ی زیادی را پرداخت نمایید. در نهایت اگر صرف کردن هزینه برای شما اهمیتی ندارد، کیس گیمینگ علاوه بر فریم ریت بالا و تنظیمات گرافیکی امکانات دیگری را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد.

کنسول بازی

کنسول بازی

هزینه، مهمترین دلیل برای برتری کنسول ها به پی سی

برای بازی کردن با کنسول های بازی تنها به یک تلویزیون نیاز خواهید داشت. اما بازی با کامپیوتر و کیس های گیمینگ کمی متفاوت می باشد. علاوه بر داشتن کیبورد و ماوس گیمینگ که زمان پاسخ گویی مناسبی را به شما ارائه دهد، به مانیتور گیمینگ نیز احتیاج خواهید داشت. از طرف دیگر اگر به بازی کردن با کنترلر علاقه دارید باید آن را به صورت جداگانه نیز خریداری نمایید.

امکان ارتقا دادن

برعکس کنسول های بازی، کیس ها قابل ارتقا می باشند. در واقع شما می توانید بخش های سخت افزاری کیس را ارتقا دهید. به عنوان مثال کارت گرافیک بهتری خریداری کنید یا میزان حافظه رم کیس خود را افزایش دهید. این موضوع زمانی برای کنسول های گیمینگ آزاردهنده خواهد شد که فضای ذخیره سازی محدودی دارند و برای افزایش این فضا باید هزینه به مراتب بیشتری را نسبت به کامپیوتر پرداخت کنند. از طرف دیگر عدم امکان ارتقا دادن کنسول های بازی باعث شده است تا سازندگان گیم های ویدئویی، عناوین خود را طبق سخت افزار کنسول ها بهینه می کنند و دیگر با مشکلاتی مانند افت کردن عملکرد در حین بازی ها مواجه نخواهید شد و می توانید با خیالی راحت آخرین نسخه بازی ها را امتحان کنید.

کنسول بازی بهتر است یا کیس گیمینگ؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را به صورت کلی پاسخ دهیم، باید بگوییم که کنسول های بازی گزینه بهتری هستند. دلیل آن هم ارزان تر بودن آن می باشد. اما اگر پرداخت هزینه برای شما مهم نمی باشد و می خواهید بازی ها را با بالاترین گرافیک و کیفیت امتحان کنید باید به سراغ کیس گیمینگ بروید. موضوع دیگری که کنسول ها را به گزینه ی بهتری از کیس گیمینگ تبدیل کرده است در دسترس بودن آن می باشد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در پلتفرم پی سی شما آزادی عمل بیشتری برای بازی خواهید داشت. بیشتر گیمر ها ترجیح می دهند تا بازی مد نظر خود را با استفاده از کیبورد و ماوس انجام دهند. به خصوص زمانی که با یک گیم شوتر اول شخص روبرو هستند. ماوس و کیبورد انعطاف و راحتی بیشتری را در زمان بازی ارائه می دهند. این انعطاف با کنترلر کنسول های بازی قابل قیاس نمی باشد. نکته بسیار مهم دیگر  برای پی سی گیمر ها این است که آن ها امکان بازی کردن با کنترلر برای پی سی را نیز دارند.

کیس گیمینگ

کیس گیمینگ

در پایان باید گفت کنسول های بازی و پی سی هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. شما باید با توجه به نیاز و بودجه خود اقدام به خرید نمایید.

 

 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد