هدست واقعیت مجازی و آینده‌ی آن در صنعت گیم

ادمین ایرانیان کنسول دوشنبه 28 آذر 1401 - 15:21
هدست واقعیت مجازی و آینده‌ی آن در صنعت گیم
هدست واقعیت مجازی تجربه بسیار جذاب در دنیای گیم می باشد که روز به روز پیشرفت های چشمگیری را برای کاربران به ارمغان می آورد.

هدست واقعیت مجازی یک تجربه بسیار نو و جدید در دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید که بشریت را وارد دنیای جدیدی می کند. دنیایی که در آن اشیا و اجسام و مکان های مختلف به صورت غیر‌فیزیکی و یا همان مجازی حضور دارند. هدست واقعیت مجازی در کنار دنیای متاورس جذابیت بیشتری خواهد داشت. اگر شما با واژه متاورس آشنا باشید می‌دانید که به وسیله واقعیت مجازی می‌توانید در دنیا‌های مختلفِ متاورس تشکیل شده، با افراد مختلف دیدار کرده و یا جلسه برگزار کنید. البته این موارد تنها تعداد اندکی از کاربرد های هدست واقعیت افزوده و دنیای متاورس است.

اگر شما جزو افرادی باشید که به دنیای تکنولوژی علاقه مند هستند، حتما باید یک هدست واقعیت مجازی با کیفیت را خریداری کرده و با توجه به بازی های مختلفی که برای آن طراحی شده نهایت لذت را ببرید. فناوری به کار برده شده برای هدست واقعیت مجازی بسیار جدید بوده و روز به روز در حال پیشرفت است، تا کیفیت بهتری به کاربران ارائه گردد. در صورتی که به دنیای واقعیت مجازی و این هدست ها علاقه مند هستید و می خواهید، اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هدست واقعیت مجازی.

تعریف هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی توسط برند های مختلفی ارائه می‌شود و معمولاً از یک فریم شبیه به عینک و چند لنز تشکیل می شود. البته در برخی مدل‌های این نوع هدست ها یک تلفن همراه به عنوان نمایشگر جلوی لنز ها مورد استفاده قرار گرفته و در برخی از هدست ها یک هدفون نیز بر روی گوشها تعبیه می شود. این هدفون کمک می کند تا صدای بهتری دریافت کرده و در نتیجه حس واقعی تری در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی داشته باشید. این هدست ها با توجه به متریالی که در ساخت آنها به کار برده شده و تکنولوژی و کارایی که دارند قیمت های متفاوتی دارند.

اگر شما جزو افرادی هستید که فقط می خواهید با دنیای واقعیت مجازی آشنا شوید و صرفاً یک تجربه کوتاه مدت داشته باشید می توانید با خرید یک هدست واقعیت مجازی ارزان قیمت به این تجربه دست پیدا کنید. در عین حال امروزه مدل‌های بسیار پیشرفته و با کیفیت از هدست واقعیت مجازی، توسط کمپانی‌های مطرحی مانند متا یا همان فیسبوک و پلی استیشن به کاربرانشان عرضه می‌کند. همچنین از نظر تجهیزات هدست‌های واقعیت مجازی هم نوع قابل‌حمل داشته و هم برخی از آنها دارای تجهیزاتی هستند که آنها را در دسته بندی هدست‌های قابل حمل، جای نمی‌دهد.

نحوه عملکرد هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی با توجه به اینکه از نوع معمولی و پیشرفته باشد عملکرد متفاوتی دارد. معمولاً هدست های ارزان قیمت اجزای تشکیل دهنده ساده‌ای داشته و با استفاده از یک موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع هدست‌ها چندین لنز و فریم هدست به همراه نگهدارنده تلفن همراه تعبیه شده و لذت معمولی را برای کاربر ایجاد می‌کند. لنز های تعبیه شده بر روی هدست واقعیت مجازی در فاصله نزدیک و شبیه به عینک مقابل چشمان کاربر قرار می گیرد. بدین صورت این لنز ها حسی را به کاربر القا می‌کند که واقعاً در فضای بازی یا محیط سه بعدیِ طراحی شده، حضور دارد. 

هدست واقعیت مجازی مخصوص موبایل.

زمانی که هدست بر روی چشم کاربر قرار می‌گیرد، مانع از ورود نور‌های خارجی شده و تمام تمرکز چشم کاربر را بر روی تصویر جلوی آن قرار می دهد. مهم‌ترین هدف استفاده از هدست واقعیت مجازی این است که فرد، در هنگام استفاده از آن کاملاً غرق فضای محیط بازی و محیط شبیه سازی شده، شود. بر روی مدل‌های پیشرفته هدست واقعیت مجازی 10 سنسور تعبیه می‌شود، تا کاربر با چرخاندن سرش محیط اطراف درون بازی را ببیند و زاویه دید بسیار بهتری داشته باشد. با استفاده از این سنسور ها حرکت سر کاربر رد‌یابی شده و زمانی که سر کاربر به سمتی چرخیده می‌ شود، محیط بازی نیز برای او همسوسازی شده و حسی بسیار واقعی ایجاد می ‌شود.

برترین مدل های هدست واقعیت مجازی

یکی از جذاب ترین مدل های پرطرفدار هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR ارائه شده توسط کمپانی سونی می‌باشد. این هدست همراه با پلی استیشن ۴ به بازارهای جهانی عرضه شد. برای این هدست جذاب، بازی های متعددی طراحی شده که حس وصف ناپذیری را به کاربران ارائه می کند. زمانی که شما از این هدست استفاده می کنید، یک محیط سه بعدی کاملا مجازی سازی شده در جلوی چشم شما قرار می‌گیرد که فضای بازی است. کیفیت بازی های ارائه شده برای این هدست واقعا مثال زدنی و کم نظیر است. به زودی نسل جدید این هدست نیز برای کنسول پلی استیشن ۵ نیز عرضه خواهد شد.

پلی استیشن VR

کمپانی سامسونگ نیز یک هدست به نام سامسونگ Gear VR عرضه کرده که به جای صفحه نمایشگر، کاربر باید گوشی موبایل خود را در قسمت تعبیه شده قرار دهد تا تصاویر بر روی آن نمایش داده شود. این هدست برای گوشی های رده بالای سامسونگ طراحی شده و لذت بازی های گرافیکی ارائه شده برای این تکنولوژی را چند برابر میکند. از دیگر انواع با کیفیت هدست واقعیت مجازی موجود در بازار می توان به هدست های برند Oculus اشاره کرد. این هدست ها یک سیستم عامل دارند که مبتنی بر کامپیوتر می باشد. با توجه به تکنولوژی که در ساخت این هدست به کار رفته کاربر تجربه‌ای بسیار جذاب از حرکت در فضای سه بعدی خواهد داشت. همچنین یک سری کنترلر های دکمه ای در دست کاربر قرار می گیرد که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند بازی‌های جذاب انجام دهد.

آینده‌ی هدست VR

دنیای واقعیت مجازی و هدست های آن علیرغم پیشرفت‌های بسیار زیادی که در سال‌های گذشته داشتند باز هم در ابتدای راه هستند. هنوز کاربران زیادی با این دنیا آشنا نشده و همچنین، تکنولوژی مربوط به آن نیز پیشرفت های چشمگیری نداشته‌اند و جای بسیار بیشتری برای پیشرفت دارند. ولی موضوعی که روشن است با توجه به حرکت روزافزون بشریت به سمت دنیای مجازی این هدست ها به عنوان آینده دنیا گیمینگ به حساب آمده و با گذشت زمان جایگاه خود را در صنعت گیمینگ روز به روز بیشتر پیدا می کنند. در حال حاضر نیز شرکت‌های مطرح دنیای گیم و بازی سازی توجه ویژه‌ای به واقعیت مجازی و هدست‌های آن داشته و بازی‌های متنوعی، برای این دنیا در حال ساخت هستند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد