پی اس فایو دیجیتال ادیشن یا استاندارد

ادمین ایرانیان کنسول پنجشنبه 4 اسفند 1401 - 00:52
پی اس فایو دیجیتال ادیشن یا استاندارد
پی اس فایو دیجیتال ادیشن یا استاندارد
پی اس فایو به عنوان جدیدترین کنسول کمپانی سونی شناخته می شود که در دسته کنسول های نسل نهم قرار می گیرد. این کنسول بازی در نسخه مختلف و با تفاوتی جزئی، طراحی و تولید شده است.

پی اس فایو دیجیتال و پی اس فایو استاندارد دو نسخه این کنسول بازی پرطرفدار هستند. از زمانی این کنسول در بازار جهانی عرضه شد، سوالات زیادی در ذهن کاربران به وجود آمد. از جمله این که کدام یک از این دو کنسول را انتخاب و تهیه کنند. به همین جهت، تصمیم گرفتیم به بررسی دقیق این دو کنسول پرداخته و ویژگی های پی اس فایو دیجیتال ادیشن و استاندارد را مورد ارزیابی و معرفی قرار دهیم.

 

پی اس فایو دیجیتال ادیشن یا استاندارد

پی اس فایو دیجیتال ادیشن یا استاندارد

 

ویژگی های مشترک نسخه های پی اس فایو

به طور کلی، می توان گفت که نسخه های مختلف پی اس فایو با سخت افزاری مشابه تولید شده اند. برای این کنسول ها، یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای AMD Zen 2 درنظر گرفته شده است که بازی ها را با قدرت بسیار بالایی اجرا می کند. همچنین پردازنده گرافیکی این کنسول از نوع AMD RDNA 2 بوده که سرعتی معادل ۱۰.۲۸ فراتلاپس را ارائه می کند. رام این کنسول ۱۶ گیگابایت بوده و پی اس فایو برای ذخیره سازی اطلاعات بازی ها از حافظه SSD به ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت استفاده می کند.

نسخه های دیجیتال و استاندارد کنسول بازی پی اس فایو به شکلی طراحی شده اند که از ویژگی ها و قابلیت های اعجاب برانگیزی بهره مند هستند. این کنسول ها سرعت بسیار بالایی برای اجرای بازی ها داشته و می توانند خروجی تصویر با رزولوشن 4K ارائه کنند. علاوه براین، کنسول پی اس فایو دارای قابلیت پخش صدا به صورت سه بعدی بودی و تجربه بهتری را از اجرای بازی ها برای گیمر ها به ارمغان خواهد آورد.

اگرچه نسخه های Ps5 دیجیتال و Ps5 استاندارد ویژگی های مشابه زیادی دارند و عملا ویژگی های سخت افزاری آن ها یکسان است، اما تفاوت های کوچکی نیز وجود دارد که به ماهیت وجودی این دو کنسول مربوط می شود. در ادامه این تفاوت ها را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

 

تفاوت های پی اس فایو دیجیتال و استاندارد

تفاوت های کنسول بازی پی اس فایو دیجیتال و استاندارد به سه عامل عمده مرتبط خواهد بود:

  • درایو نوری بلوری
  • طراحی ظاهری کنسول پی اس فایو
  • قیمت کنسول بازی Ps5

 

درایو نوری بلوری

شاید بتوان درایو نوری بلوری را به عنوان مهمترین تفاوت کنسول های Ps5 دیجیتال و استاندارد در نظر آورد. به طور کلی، کنسول بازی Ps5 استاندارد به شکلی طراحی و تولید شده است که به یک درایو نوری بلوری مجهز شده است. این قابلیت موجب می شود که کاربران بتوانند برای اجرای بازی، از دیسک بازی استفاده کرده و با قرار دادن آن در درایو نوری کنسول، برای اجرای بازی اقدام کنند. همچنین این درایو نوری بلوری را می توان به عنوان پخش کننده دیسک های بلوری نیز مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این می توانید بازی های Ps4 را نیز به واسطه ای نسخه از Ps5 اجرا نمایید.

از طرفی Ps5 دیجیتال همان طور که از نامش پیداست، به شکلی ساخته شده است که فاقد درایو نوری است. این کنسول دیسک خور نبوده و برای نصب بازی های کنسول لازم است تا فایل نصب آن ها را از سایت کنسول های بازی سونی دانلود کنید. پس لازم است در این شرایط از اینترنت قوی با سرعت و حجم مناسب استفاده نمایید.

 

طراحی ظاهری نسخه های دیجیتال و استاندارد پی اس فایو

همان طور که در بالا اشاره شد، این دو نسخه از کنسول پی اس فایو از لحاظ مجهز بوده به درایو نوری با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت موجب شده است که کنسول بازی Ps5 دیجیتال و استاندارد از لحاظ ظاهری نیز با یکدیگر تفاوتی اندک داشته باشد. به صورت کلی، Ps5 استاندارد به دلیل بهره بردن از درایو نوری، اندکی حجیم تر و سنگین تر از Ps5 دیجیتال ساخته شده است. به همین دلیل، Ps5 دیجیتال ظاهری ظریف تر و زیباتر دارد.

 

پی اس فایو استاندارد

پی اس فایو استاندارد

 

وجود درایو نوری در نسخه استاندارد این کنسول موجب شده است که در کنار این کنسول یک شکاف ایجاد شود که تقارن ظاهری آن را از بین می برد. برعکس این کنسول، نسخه دیجیتال ظاهری بسیار متقارن و شکیل دارد که به جذابیت آن اضافه می کند.

 

پی اس فایو دیجیتال

پی اس فایو دیجیتال

 

قیمت کنسول بازی Ps5

با توجه به تفاوت هایی که در پی اس فایو دیجیتال و استاندارد وجود دارد، طبیعی است که این دو کنسول از نظر قیمت نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در بازار جهانی، این دو کنسول در شرایطی به فروش می رسند که تقریبا ۱۰۰ دلار تفاوت قیمت دارند. بدین ترتیب شاید بتوان خرید نسخه دیجیتال را به عنوان گزینه ای به صرفه و اقتصادی در نظر گرفت. اما در بازار داخلی تفاوت قیمت این دو کنسول به نسبت کمتر بوده و این دلیلی است برای اینکه گیمر ها برای انتخاب بین این دو کنسول بیشتر مردد باشند.

 

کدام نسخه کنسول برای خرید مناسب تر است؟

اگر به اینترنت پر سرعت با حجم بالا و سرعت مناسب دسترسی دارید، استفاده از پی اس فایو دیجیتال گزینه مناسبی است. البته توجه داشته باشید که با خرید این کنسول، شما عملا باید تمامی اقدامات خود را به واسطه اینترنت پر سرعت انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که این بازی ها اکثرا حجم زیادی داشته و شاید لازم باشد بیش از ۱۰۰ گیگ از حجم اینترنت خود را برای دانلود یک بازی مصرف کنید. ولی اگر در این زمینه با مشکل روبرو هستید، بهتر است با خرید نسخه استاندارد Ps5، بازی ها را به واسطه دیسک اجرا نمایید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که خرید نسخه های فیزیکی بازی های این کنسول نیز هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت. از طرفی برخی از کاربران به ظاهر کنسول خود اهمیت ویژه ای می دهند و ترجیحشان این است که به جای استفاده از پی اس فایو استاندارد، نسخه دیجیتال آن را تهیه نمایند.

در نهایت می توانید با توجه به نکات مطرح شده، بر اساس اولویت و سلیقه خود برای خرید کنسول بازی پی اس فایو اقدام نمایید.

 

 

 
 

 

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد