توضیحاتی در مورد رده بندی سنی بازی ها

ادمین ایرانیان کنسول چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 23:30
توضیحاتی در مورد رده بندی سنی بازی ها
توضیحاتی درباره رده بندی سنی بازی ها
سال های طولانی است که رده بندی سنی بازی ها، یکی از ملاک های استفاده از بازی برای سنین مختلف به شمار می آید. مخصوصا این موضوع در کشور های آمریکایی و اروپایی کاربرد ویژه ای دارد.

در کشورهای اروپایی برای رده بندی سنی بازی ها از PEGI و در کشورهای آمریکایی بدین منظور از ESRB استفاده می کنند. این دو سیستم رده بندی سنی بازی ها جزو مهم ترین سیستم های رده بندی به حساب می آيند که اکثر بازی هایی که عرضه می شوند نیز بر اساس این دو سیستم رده بندی می شوند.

البته بازی های ویدیویی که در کشور ما عرضه می شوند نیز با استفاده از یک سیستم داخلی رده بندی می شوند. این سیستم که سعی دارد رده بندی سنی بازی ها را بر اساس فرهنگ ایرانی انجام دهد، تحت عنوان ESRA شناخته می شود. تمامی نظام های رده بندی دارای نماد و المان های خاصی هستند که آشنایی با آن ها، سبب می شود تا راحت تر نسبت به انتخاب و تهیه بازی اقدام نمایید. در ادامه این سیستم های رده بندی سنی بازی ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

 

رده بندی سنی بازی ها در دنیا به چه شکل انجام می شود؟

ESRB

سیستم رده بندی بازی های ویدیویی و سرگرمی که در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد، اطلاعات مهمی را پیرامون بازی های ویدیویی و محتوای آن ها ارائه کرده و در اختیار کاربران قرار می دهد. این سیستم این امکان را فراهم می کند که کاربران و مخصوصا والدین بتوانند بازی ویدیویی مناسبی را تهیه کرده و نسبت به محتوای آن اطمینان خاطر داشته باشند. حال این سوال پیش می آید که این رده بندی که برای بازی های ویدیویی انجام می شود، چه اطلاعاتی را ارائه می کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سیستم رده بندی سنی بازی ها شامل اطلاعات زیر هستند:

  • اطلاع از محدوده سنی مناسب برای یک بازی ویدیویی
  • دسته بندی بازی بر اساس سبک و محتوای بازی
  • اطلاعاتی پیرامون بازی، خصوصیات آن و قابلیت هایی که برای اجرای بازی به آن نیاز خواهید داشت

ESRB

ESRB

 

این سیستم رده بندی بازی های ویدیویی از نماد های مختلفی استفاده می کند که به بررسی هر کدام می پردازیم:

EC (مناسب برای کودکان): این نماد بیانگر این موضوع است که این بازی برای کودکان بالای ۳ سال مناسب خواهد بود. این بازی ها در اغلب موارد شامل گیم پلی ساده و روان بوده و فاقد خشونت هستند.

E (مناسب همه افراد): این نماد رده بندی سنی بازی ها نشان می دهد که بازی مورد نظر برای همه رده های سنی مناسب است.

E10+ (مناسب برای افراد بزرگتر از ۱۰ سال): این دسته بازی های ویدیویی از خشونت بسیار کمی برخوردار بوده و برای سنین بالاتر از ۱۰ سال گزینه ای مناسب است.

T (مناسب برای نوجوانان): این رده بندی سنی بازی ها بیان می کند که بازی مورد نظر برای افراد بزرگتر از ۱۳ سال مناسب خواهد بود. این بازی ها از سطح متوسط خشونت و نمایش خون، نوشیدنی های الکلی و محتوای جنسی اندک برخوردار هستند.

M (مناسب برای بزرگسالان): این دسته از بازی های ویدیویی برای افراد بالاتر از ۱۷ سال مناسب خواهند بود. در این دسته از بازی ها خشونت نسبتا زیادی وجود داشته و گاها محتوای جنسی و الفاظ رکیک دیده می شود.

AO (مناسب برای افراد بالغ): این رده بندی سنی بازی ها به این معنی است که بازی مدنظر برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب خواهد بود. در این بازی ها غالبا خشونت زیادی وجود داشته و صحنه های سکشوال دیده می شود.

RP (هنوز رتبه بندی نشده است): این علامت نشان می دهد که این بازی ویدیویی هنوز توسط این سازمان رده بندی نشده است.

 

سیستم رده بندی سنی بازی ها PEGI

همان طور که اشاره شد، این سیستم رده بندی بازی ها در کشور های اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم نیز مانند سیستم ESRB از علائمی تشکیل شده است که اطلاعاتی راجع به محتوای بازی های ویدیویی ارائه می کنند. در این سیستم برای دسته بندی بازی ها از ۵ دسته کلی استفاده می شود. در ادامه این ۵ دسته کلی را بررسی می کنیم.

 

PEGI

PEGI

 

3: این دسته بندی سنی بازی نشان می دهد که بازی مورد نظر برای تمامی دسته های سنی گزینه ای مناسب به شمار می آيد. خشونت این نوع از بازی ها بسیار پایین می باشند.

7: این بازی ها برای افراد بزرگتر از ۷ سال قابل استفاده است. خشونت و قسمت های ترسناک این بازی ها بسیار ملایم هستند.

12: این بازی های ویدیویی نیز برای افراد بزرگتر از ۱۲ سال مناسب خواهند بود. خشونت این دسته از بازی ها معمولا بر روی کاراکتر های فانتزی اعمال شده و شاهد خشونت جدی و مستقیم نخواهیم بود.

16: این دسته بندی سنی بازی ها شرایطی مشابه دنیای واقعی دارند. بدین شکل که خشونت آن ها مشابه دنیای واقعی بوده و ممکن است حاوی صحنه های سکشوال و الفاظ رکیک باشند.

18: این دسته از بازی های ویدیویی از شامل خشونت زیاد، صحنه های ترسناک، تصاویر جنسی و الفاظ رکیک هستند.

 

نظام رده بندی ESRA

سیستم رده بندی اسرا توسط سازمان رده بندی نرم افزار های سرگرمی ارائه شده است. این سازمان معتقد است که رده بندی های آن بر اساس مطالعات روانشناسی و جامعه شناسی صورت گرفته است تا بازی های ویدیویی بر اساس تناسب در اختیار سنین مختلف قرار بگیرند. این سیستم شامل دسته بندی زیر است:

 

ESRA

ESRA

 

  • +3: کودکان در سنین ۳ الی ۷ سال تمایل زیادی به تقلید کردن دارند. به همین دلیل می بایست ورودی های ذهنی آن ها را همواره در جهت مثبت کنترل نمود. پس بازی های این دسته عاری از خشونت و صحنه های سکشوال خواهند بود.
  • +7: در این رده سنی نیز هنوز شخصیت کودک به صورت کامل شکل نگرفته است. به همین دلیل از خشونت های جدی پرهیز شده و تنها بازی هایی در این رده بندی سنی بازی ها قرار دارند که دارای خشونت ملایم و اغلب کارتونی هستند.
  • +12: در سنین ابتدای نوجوانی لازم است تا در فضای فکری فرد از شکل گیری نگرش های نادرست مانند تبعیض نژادی جلوگیری شود. این دسته از بازی ها نیز سطح خشونت و ترس اندکی دارند.
  • +15: در این رده بندی سنی بازی ها نوجوان با سطح متوسطی از خشونت، محتوای جنسی و الفاظ رکیک روبرو می شود.
  • +18: در این دسته بندی نیز افراد بدون هیچگونه محدودیتی در زمینه محتوا، به بازی پرداخته و سطوح مختلفی از ترس، خشونت و محتوای سکشوال را تجربه خواهند کرد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد