واقعیت مجازی چیست و چگونه کار میکند؟

ادمین ایرانیان کنسول دوشنبه 20 تیر 1401 - 19:34
واقعیت مجازی چیست و چگونه کار میکند؟
مفهوم واقعیت مجازی
واقعیت مجازی ارائه یک رابط کاربری به صورت سه بعدی است. مانیتورها و تلویزیون ها تنها یک تجربه سه بعدی محدود را ارائه می کنند.

در حالی که با استفاده از واقعیت مجازی می توان یک تجربه همه جانبه را به کاربران تقدیم کرد. در واقع گرافیک های کامپیوتری با کمک تجهیزات مخصوص VR به تجسم اشیا تا حد امکان نزدیک به واقعیت کمک می کنند.

برای پردازش محتوای VR به ترکیبی از نرم افزار و قطعات سخت افزاری نیاز است. تجهیزات مخصوص کمک می کنند مشاهده این گونه محتوا امکان پذیر شود. در حالی که نرم افزار به ایجاد محیط کمک می کند. برای مثال می توان به انتقال تصاویر از کنسول بازی به وسیله کابل های مخصوص به دستگاه VR اشاره کرد. در بعضی موارد می توان از گوشی هوشمند به عنوان بخشی از سخت افزار استفاده کرد. جایی که گوشی داخل سرپوش مخصوص قرار می گیرد و تصاویر را پخش می کند. البته برای این کار گوشی باید دارای نرخ فریم 60 هرتز به بالا باشد تا تصاویر دچار مشکل نشوند.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی چگونه کار می کند؟

واقعیت مجازی می تواند در زمینه های مختلفی مثل گیم و سینما مورد استفاده قرار بگیرد. اما ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه یک هدست واقعیت مجازی برای مثال احساس پرواز کردن را به کاربر منتقل می کند. آن هم در حالی که او داخل خانه نشسته است. در واقع توسعه دهندگان و نوآوران Virtual Reality به دنبال کشف فرصت های جدید در رسانه های همه جانبه هستند. ابزارهای مخصوص مانند هدست های VR می توانند روی چیزهایی که می بینید و می شنوید تاثیرگذار باشند.

واقعیت مجازی به عنوان یکی از سریعترین فناوری های در حال رشد، تنظیمات محیطی را به گونه ای تحریک می کند که به اندازه کافی باورپذیر باشند. برای همین، کاربران می توانند چیزهای هیجان انگیزی را تجربه کنند. در واقع می توان گفت که هدف یک هدست VR انتقال شما به نسخه دیگری از واقعیت است. جایی که می توانید با اشیا و محیط های جدید تعامل داشته باشید. این هدست ها ابزاری هستند که برای جایگزینی محیط اطراف با چیزی که در نرم افزار وجود دارد طراحی شده اند. اجزایی مثل حسگرهای ژیروسکوپی، شتاب دهنده ها و مغناطیس سنج ها نحوه حرکت و تعامل با محیط را ردیابی می کنند. همچنین هدست به دوربین های خارجی و سیستم های کامپیوتری متصل می شود تا به نرم افزار مخصوص و برنامه های مورد نظر دسترسی داشته باشد.

واقعیت مجازی چگونه کار می کند؟

هدست

 

اجزای اساسی Virtual Reality

نوآوری در فناوری واقعیت مجازی همچنان ادامه دارد. اما پیشرفته ترین تجربه های VR با توجه به بعضی اجزا و ویژگی های اساسی ساخته شده اند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

میدان دید و نرخ فریم: میدان دید نقش مهمی در ایجاد یک تجربه با کیفیت VR ایفا می کند. برای اینکه واقعیت مجازی بتواند کاربر را در یک محیط جدید غرق کند، باید بتواند میدان دید واقعی را تقلید کند. میدان دید واقعی ما می تواند بسیار گسترده تر از آنچه هدست ها ارائه می کنند باشد. میدان دید هدست در ایجاد یک تجربه نزدیک به واقعیت نقش مهمی دارد. نرخ فریم عنصر بصری دیگری است که نحوه عملکرد VR را مشخص می کند. فریم ها باید با سرعت بالا در صفحه هدست حرکت کنند تا بتوانند آنچه در واقعیت می بینیم را تقلید کنند. هر چیزی پایین تر از نرخ فریم 60 می تواند باعث ایجاد احساس گیجی و حالت تهوع شود.

صدای فراگیر و جلوه های صوتی: ابزارهای VR تلاش می کنند شما را در یک فضای متفاوت غوطه ور کنند. علاوه بر یک دید خوب از محیط اطراف، به صداهای فراگیری نیاز است تا کاربر احساس کند در یک محیط جدید قرار دارد. فناوری پیشرفته VR از این نوع صداها برای شبیه سازی تجربه های منحصر به فردی که در واقعیت وجود دارند استفاده می کند. هر چه کیفیت صداها بالاتر باشد، احساس غوطه وری بیشتری خواهید داشت. هدست های مدرن هنگام جابجایی در محیط های مختلف از صداهای فضایی استفاده می کنند.

ردیابی موقعیت: چیزی که واقعیت مجازی را جذاب می کند این است که می توانید در یک فضای مجازی حرکت کنید. محیط VR می تواند با موقعیت شما سازگار شود. ویژگی های مثل ردیابی موقعیت با توجه به درجه آزادی اندازه گیری می شوند. هدست های پیشرفته از درجات بالا پشتیبانی می کنند.

هدست واقعیت مجازی در کنار کنترلرها

هدست واقعیت مجازی در کنار کنترلرها

 

اجزایی که در هدست VR وجود دارد

واقعیت مجازی با کمک تجهیزات مخصوص مانند هدست ها ممکن می شود. در یک هدست، مجموعه ای از سنسورها وجود دارد که به کاربران کمک می کنند تا با محیط مجازی تعامل داشته باشند. با استفاده از این سنسورها، هدست موقعیت سر را ردیابی و نمایشگر را متناسب با آن تنظیم می کند. همچنین می توان به لنزها و نمایشگرها اشاره کرد. لنزها بین نمایشگر و چشم شما قرار می گیرند و با منحرف کردن تصویر آن را به یک تجربه سه بعدی تبدیل می کنند. در واقع دو تصویر از لنز عبور می کند. تصاویری برای هر دو چشم که شبیه به چیزی که در واقعیت می بینیم هستند. این تصاویر در هدست برای ایجاد یک محیط مجازی کنار هم حرکت می کنند.

برای ایجاد صدای فراگیر، از فید صدای استریو در هدست استفاده می شود. این فید به هدست کمک می کند صداهایی را که در محیط های واقعی می شنویم تقلید کند. صدای دوگوشی یکی از فناوری های مورد استفاده در هدست ها می باشد. همچنین شرکت های بزرگ در حال توسعه صداهای فضایی جدیدی هستند که می تواند موجب پیشرفت فناوری واقعیت مجازی شود.

کنترلرهای هدست ارتباط میان دنیای واقعی و مجازی را ممکن می کنند. اکثر هدست ها با دو کنترلر دستی به بازار عرضه می شوند. بعضی از این کنترلرها شبیه جوی استیک ها هستند که برای اتصال به یک دستگاه مخصوص نیاز دارند. با توسعه و عرضه کنترلرهای لمسی، ویژگی هایی مثل لمس و تجربه حساس به فشار به فناوری واقعیت مجازی اضافه می شود.

واقعیت مجازی یک فناوری نوآورانه است که به پیشرفت خود ادامه می دهد و به جز اهداف سرگرمی می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد