واقعیت مجازی

ادمین ایرانیان کنسول چهارشنبه 29 دی 1400 - 06:06
واقعیت مجازی
امروزه واقعیت مجازی در زمینه های آموزشی و سرگرمی نقش به سزایی ایفا می کند و روز به روز با پیشرفت سخت افزار ها بر کیفیت آن افزوده می شود.

هدست واقعیت مجازی در انواع مختلف از نظر قیمت، جنس، تکنولوژی و کاربری ساخته می شود و بسته به نیاز شما قابل انتخاب هستند.

واقعیت مجازی

مقدمه

واقعیت مجازی یا Virtual Reality (به اختصار VR)، تجربه ی شبیه سازی شده ای از دنیای واقعی است که
می تواند به واقعیت نزدیک یا خیلی متفاوت باشد. از واقعیت مجازی در زمینه های سرگرمی و آموزشی استفاده می شود. از واقعیت مجازی برای اولین بار در امور نظامی استفاده شد به این مقصود که، کاربر در شرایطی شبیه به واقعیت قرار گیرد. این امر باعث کاهش چشمگیری در هزینه ها می شود. امروزه حتی در زمینه های توریستی و جهانگردی نیز از هدست واقعیت مجازی استفاده می شود که با عنوان تور مجازی از آن یاد می شود. این تکنولوژی با ساخت تصاویر با کیفیت و صدا گذاری مناسب و ایجاد احساسات واقعی، کاربر را بطور فیزیکی در یک محیط مجازی قرار می دهد. کاربر می تواند به اطراف نگاه کند، قدم بزند و با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشد. متداول ترین سخت افزار برای تجربه ی واقعیت مجازی، استفاده از هدست واقعیت مجازی است که دارای یک مانیتور کوچک، اسپیکر، سنسورهای حسی و حرکتی می باشد. در مراکز آموزشی و تفریحی از اتاق هایی با چندین صفحه نمایش بزرگ و سنسور های حرکتی و حسی استفاده می شود که راه اندازی آن بسیار پر هزینه است. یکی از روش های تحقق بخشیدن واقعیت مجازی، استفاده از شبیه ساز است. مانند شبیه ساز خلبانی یا رانندگی. در این نوع شبیه سازها، کامپیوتر حرکت وسیله نقلیه، نوع و شکل رفتار آن را پیش بینی می کند و با درک رفتار راننده بصورت صوتی و تصویری، این تصور را به راننده القا می کند که واقعا در حال رانندگی است.

 

انواع هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی موبایلی شامل هدست هایی است که، محفظه ای برای قرار دادن گوشی هوشمند دارند و صفحه نمایش گوشی را به دو قسمت تقسیم می کنند. این هدست ها با استفاده از دو عدد لنز و سنسور های حرکتی و حسی، گوشی هوشمند شما را در محیط مجازی قرار می دهند. تمام بار پردازش بر عهده ی گوشی هوشمند شما است، همین امر باعث می شود تا ارزان تر از باقی مدل ها باشند.

 

نوع حرفه ای تر از هدست  واقعیت مجازی، هدست های کنسول بازی و کامپیوتر با نام Tethered هستند که به وسیله ی سیم به دستگاه متصل می شوند. این هدست ها به دلیل قابلیت های بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به هدست واقعیت مجازی موبایلی دارند. هدست های واقعیت مجازی Tethered با بهره گیری از سنسور های حرکتی، دوربین های خارجی و ردیاب، مسیریابی را بهبود بخشیده و تصاویر با کیفیت تری تولید می کنند. هدست های مستقل نیازی به اتصال به کنسول، کامپیوتر و گوشی هوشمند ندارند بلکه، از سخت افزار داخلی خود بهره می برند.

 

هدست واقعیت مجازی Oculus Rift

برند Oculus Rift زیر مجموعه ی شرکت فیسبوک است. این هدست واقعیت مجازی از درگاه HDMI و
 DVI USB پشتیبانی می کند. هدست واقعیت مجازی  Oculus Riftبا ردیابی حرکت سر کاربران، تصویر سه بعدی بر روی دو صفحه نمایش با کیفیت 2160 x 1200 پیکسل و 233 میلیون رنگ در هر ثانیه با نرخ رفرش 90Hz فراهم می کند.

هدست واقعیت مجازی Oculus Rift

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Pro

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Pro با همکاری شرکت HTC و شرکت بازی های کامپیوتری Vive طراحی و ساخته شده است. این هدست واقعیت مجازی دارای کیفیت 2880 x 1600 پیکسل است که با بهره گیری از نمایشگر OLED، دوربین دوگانه برای ردیابی حرکت سر کاربران با نرخ رفرش 90Hz و70 سنسور حرکتی و حسی، قابلیت ردیابی 360 درجه را به ارمغان می آورد.

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Pro

هدست واقعیت مجازی Sony Playstation VR

هدست واقعیت مجازی Sony Playstation VR محبوب ترین هدست واقعیت مجازی در بین مردم است، که بدلیل هماهنگی بسیار بالا با بازی های ارائه شده ی شرکت سونی، کیفیت، دقت بالا و قیمت مناسب، به خصوص در میان گیمرها بسیار محبوب است. هدست واقعیت مجازی سونی از صفحه نمایش دوگانه با رزولوشن 1920 x 1080 با نرخ رفرش 120Hz و سنسور های حرکتی و حسی برای ردیابی تحرکات سر بهره می برد.

 هدست واقعیت مجازی Sony Playstation VR

هدست واقعیت مجازی Samsung Odyssey

هدست واقعیت مجازی Odyssey با همکاری شرکت سامسونگ و مایکروسافت برای پلتفرم ویندوز و بر مبنای واقعیت ترکیبی ساخته شده است. شرکت مایکروسافت علاقه ای به واقعیت مجازی ندارد و به جای آن بر روی واقعیت ترکیبی سرمایه گذاری کرده است.

هدست واقعیت مجازی Samsung Odyssey

هدست واقعیت مجازی Lenovo Mirage Solo

یکی از بهترین هدست های مستقل واقعیت مجازی، هدست Lenovo Mirage Solo در دنیای فناوری است. هدست لنوو از پردازنده Snapdragon 835، رم 4 گیگابایتی، 64 گیگابایت حافظه داخلی و صفحه نمایش  LCDبا کیفیت 2560 x 1440 پیکسل بهره می برد.

 هدست واقعیت مجازی Lenovo Mirage Solo

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Focus

هدست مستقل واقعیت مجازی HTC با همکاری شرکت Vive به عنوان یک عینک واقعیت مجازی تولید شده است و نیازی به اتصال به دستگاه جانبی ندارد و از سخت افزار داخلی بهره می برد.

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Focus

هدست واقعیت مجازی موبایل Samsung Gear VR

هدست واقعیت مجازی Gear سامسونگ هر ساله تولید می شود و دارای کیفیت و عملکرد خوبی است. هدست  واقعیت مجازی Samsung Gear VR تنها برای گوشی های هوشمند سامسونگ قابل استفاده است.

هدست واقعیت مجازی موبایل Samsung Gear VR

هدست واقعیت مجازی موبایل Google Daydream View

هدست گوگل دارای دو عدد لنز پیشرفته، کیفیت تصویر مناسب و عمر بالا است و در رنگ های مختلف تولید می شود، بدنه آن نیز از پارچه میکروفایر ساخته شده است. برای استفاده از این هدست، گوشی شما باید از اندروید 7 به بالا و صفحه نمایش OLED پشتیبانی کند.

هدست واقعیت مجازی موبایل Google Daydream View

هدست واقعیت مجازی موبایل Google Cardboard

شرکت گوگل برای همه گیر کردن هدست واقعیت مجازی، در ساخت آن از مقوا استفاده کرده است. هدست مقوایی گوگل از دو لنز هوشمند بهره می برد.

 هدست واقعیت مجازی موبایل Google Cardboard

هدست واقعیت مجازی موبایل Merge VR Goggles

هدست واقعیت مجازی Merge VR Goggles تمام انتظارات را در مورد یک هدست واقعیت مجازی موبایل برآورده می کند و گفتنی است که از تمام مدل های گوشی های هوشمند پشتیبانی می کند. بدنه ی آن نیز از فوم نرم و سبک ساخته شده است.

هدست واقعیت مجازی موبایل Merge VR Goggles

جمع بندی

لازم به ذکر است که، شرکت های مختلفی مانند Accer، Dell و... اقدام به ساخت هدست های واقعیت مجازی کرده اند. هدست های واقعیت مجازی در کیفیت های مختلف و سیستم های نوین، به منظور ایجاد دنیای مجازی متفاوت و نزدیک به واقعیت ساخته می شوند. فناوری واقعیت مجازی هر روزه در حال پیشرفت است و مرز میان واقعیت و دنیای دیجیتالی روز به روز کم رنگ تر می شود. با این رویکرد و نیز شناخت نیاز خود، اقدام به خرید هدست واقعیت مجازی کنید.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد