cloud gaming چیست؟

ادمین ایرانیان کنسول یکشنبه 30 بهمن 1401 - 23:35
cloud gaming چیست؟
cloud gaming یکی از اصطلاحاتی است که توسط سرویس های گیمینگ سونی، مایکروسافت و گوگل ارائه شد. cloud gaming یا بازی ابری به این معنی است که بدون تهیه کنسول یا دیسک مربوط به بازی ویدیویی، می توانید بازی مورد نظر را بر روی صفحه نمایشگر خود اجرا نمایید.

دقیقا مانند سرویس پخش فیلم نتفلیکس که کاربران بدون نیاز به هیچ تجهیزاتی از فیلم و سریال های آن استفاده می کنند. در ادامه به بررسی دقیق تر cloud gaming پرداخته و ویژگی ها و قابلیت های آن را به شکل کامل مورد بحث قرار می دهیم.

cloud gaming

cloud gaming

 

cloud gaming چیست؟

cloud gaming شیوه ای جدید برای اجرای بازی های ویدیویی به شمار می آید که با استفاده از سرور های از راه دور انجام می شود. در این حالت نیازی نیست تا کاربر نسبت به تهیه کنسول بازی اقدام کرده یا بازی را دانلود و نصب کند. بلکه برای استفاده از بازی های مختلف، تنها لازم است تا از یک اتصال اینترنت قوی و یک نرم افزار مرورگر استفاده کنید. بازی ابری به این شکل انجام می شود که بازی ها بر روی سرور های راه دور اجرا شده و از طریق اینترنت بر روی دستگاه شما قابل مشاهده و تعامل خواهد بود.

این سرویس دقیقا مشابه نتفلیکس و سایر سرویس هایی که برای پخش و استریم مورد استفاده قرار می گیرند، کار می کند. با این تفاوت که در این شیوه، شما علاوه بر دریافت تصاویر، می توانید به سرویس ورودی داده و از این طریق بازی کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست که شما برای اجرای بازی های مختلف، از تجهیزاتی نظیر پردازنده های گرافیکی گیمینگ استفاده نمایید. بلکه می توانید با یک اتصال اینترنت مناسب از بهترین بازی های ویدیویی استفاده نمایید. این سرویس حتی این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که در دیوایس های نظیر گوشی هوشمند، بازی های مورد نظر خود را اجرا نمایید. این موضوع یکی از دلایلی است که موجب جذابیت cloud gaming شده است و کاربران زیادی را جذب این سرویس کرده است.

 

بازی ابری

بازی ابری

 

بازی های ابری چطور کار می کنند؟

cloud gaming در اغلب وب سایت ها و سرویس ها، به صورت اشتراکی قابل استفاده خواهد بود. بدین صورت که کاربران برای برخورداری از این بازی ها می بایست مبلغی را به صورت ماهیانه یا سالیانه پرداخت نمایند. در برخی از این سرویس ها لازم است تا علاوه بر پرداخت هزینه اشتراک، هزینه مربوط به خرید بازی در آن سرویس را نیز بپردازید. علاوه بر این، در صورتی که سخت افزار خوبی برای اجرای این بازی ها دارید، می توانید بازی هایی که در سرویس هایی نظیر استیم خریداری می کنید، در سیستم محلی خود مورد استفاده قرار دهید. در حالت عادی شما می بایست مدتی را منتظر بمانید تا بتوانید به انجام بازی مورد نظر خود بپردازید. اما با تهیه اشتراک این وضعیت تغییر کرده و می توانید مدت زمان بیشتری را به بازی کردن اختصاص دهید.

سرویس Google Stadia قابلیت دیگری را برای اجرای cloud gaming در نظر گرفته است. با استفاده از این سرویس می توانید هنگامی که بازی های مورد نظر خود را در سرویس گوگل خریداری نمودید، آن را در دستگاه هایی که با رزولوشن 1080p سازگاری دارند، اجرا نمایید. در این سرویس، تهیه اشتراک این امکان را برایتان ایجاد می کند که از دریافتی تصویر با رزولوشن 4K برخوردار شوید. همچنین در این وضعیت می توانید به مجموعه ای از بازی های پرطرفدار دسترسی داشته باشید. اما در این سرویس، برخلاف سرویس استیم، نمی توانید بازی ها را به صورت محلی ذخیره کرده و مورد استفاده قرار دهید.

 

cloud gaming چه مزایا و معایبی دارد؟

همان طور که مطرح شد، cloud gaming شیوه ای نسبتا نوین برای اجرای بازی های ویدیویی به شمار می آید. طبیعتا این شیوه نیز مانند سایر روش هایی که برای گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. این سرویس این امکان را فراهم می کند که در یک چشم به هم زدن به طیف گسترده ای از بازی های دسترسی داشته باشید، بدون اینکه لازم باشد آن ها را بر روی سیستم خاصی نصب نمایید. در ادامه مزایای و معایب بازی ابری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای و معایب cloud gaming

مزایای و معایب cloud gaming

 

مزایای cloud gaming

دسترسی فوری به بازی ها: cloud gaming این امکان را فراهم می آورد که بدون هدر رفت زمان و در کمترین زمان ممکن، به بازی های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشید. در این شرایط دیگر لازم نیست حتی برای نصب بازی ها وقت صرف کنید. همچنین همواره جدیدترین و بروز ترین بازی های ویدیویی در دسترس شما خواهد بود و نیازی نیست تا برای بروزرسانی، وقت صرف نمایید.

صرفه جویی در فضای ذخیره سازی: با استفاده از cloud gaming دیگر نیازی نیست تا فضای ذخیره سازی خود را برای نصب بازی های مورد علاقه تان صرف کنید. بلکه بازی ها بر روی سرور اجرا شده و در نتیجه، سبب صرفه جویی در فضای هارد دیسک شما خواهد شد.

عدم نیاز به سیستم گیمینگ و سخت افزار قدرتمند: برای استفاده از cloud gaming به هیچ سیستم قوی احتیاج نخواهید داشت. بلکه با استفاده از یک اتصال اینترنت با سرعت مناسب می توان از تجربه بازی ابری لذت برد.

امکان بازی در دیوایس های مختلف: با استفاده از بازی ابری، می توانید در هر زمان و مکانی و با استفاده از هر دیوایسی، به بازی بپردازید و بهترین های ویدیویی موجود را اجرا نمایید.

 

معایب بازی های ابری

تاخیر نسبتا زیاد: همان طور که اشاره شد، cloud gaming از روی سرور اجرا می شود. این موضوع سبب می شود که در برخی موارد، در زمانی که تعاملی را انجام داده و دکمه ای را می فشارید، با تاخیر در بازی اعمال شود.

بعضی از بازی ها به راحتی پیدا نمی شوند: در برخی موارد دیده شده است که پیدا کردن بعضی از بازی های ویدیویی در سرویس های بازی ابری، به امری سخت بدل خواهد شد.

نمی توان همیشه به آن اعتماد کرد: سرویس cloud gaming به اتصال اینترنت شما متکی است. بنابراین، هنگامی که اینترنت شما با مشکل روبرو شود، امکان استفاده از این سرویس را نیز نخواهید داشت. در این موارد  استفاده از بازی های فیزیکی و بازی هایی که در حافظه محلی سیستم تان ذخیره شده است، راهگشا خواهد بود.

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد